مدیر پروژه دفتر تسهیل گری امین آباد قم:

اشتغال زایی از اولویت های دفتر تسهیل گری امین آباد است

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۴ کد : ۳۷۵۴۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۷۱
مدیر پروژه دفتر تسهیل گری امین آباد قم گفت: اشتغال زایی برای تعداد قابل توجهی از افراد محله با استفاده از ظرفیت خیرین و یا کارگاه های خصوصی و به صورت برون سپاری انجام گرفته است.
اشتغال زایی از اولویت های دفتر تسهیل گری امین آباد است

دکتر سیدرضا کلوری در گفتگو با خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به تاسیس دفتر تسهیل گری امین آباد قم افزود: رسالت این دفتر توسعه محلی با بعد اجتماع محور است.
وی بیان کرد: از ابتدا مقرر شد که دستگاه ها، نهاد ها و سازمان ها با دفاتر تسهیل گری همکاری لازم را داشته باشند اما متاسفانه در عمل اقدام خاصی صورت نگرفت که یکی از علل عدم همکاری آن ها، نا آشنا بودن با مفهوم دفتر تسهیل گری و چگونگی عملکرد و رسالت های آن بوده است.
مدیر پروژه تسهیل گری امین آباد قم گفت: ابتدا فرض بر این بود که به دلیل پایین بودن نرخ مشارکت اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی، ساکنان محله همکاری لازم را نداشته باشند و شکلی از بی تفاوتی اجتماعی وجود داشت اما اقدامات انجام گرفته در این زمینه پیشروانه بوده است و اکنون بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر اعضای تیم هستند که برای رسیدن به این هدف، در قالب تیم های محلی با آن ها مذاکره شده و پذیرفته اند که عضو تیم در قالب حل مسائل محله باشند.
وی عنوان کرد: باید به واسطه دفتر تسهیل گری خدماتی به محله تزریق شود و اغناسازی صورت بگیرد تا نرخ مشارکت بالا برود.
کلوری گفت: اقدامات توسعه ای اجتماع محور با استفاده از سرمایه های درون محله انجام گرفته و هیچ کمکی از سوی سازمان ها نشده است.
وی ابراز کرد: از سرمایه حسینیه و سالن های ورزشی برای ارائه خدمات لازم استفاده شده که اقدامی توسعه محور بوده است‌.
مدیر پروژه تسهیل گری امین آباد قم با اشاره به برپایی نمایشگاه های متعدد افزود: جلسات عمومی و تخصصی و  مراسم‌ در رویدادهای مناسبتی مختلف و رویدادهای تقویم محور برگزار شده و معطوف بر حل مسائل محله بوده است.
وی بیان کرد: دوره های آموزشی رایگان برای افراد مختلف محله برگزار شده که شامل اقدامات توسعه نهاد محور و اجتماع محور می باشد.
کلوری گفت: تمرکز اصلی و عمده بر اساس رسالت، افراد مددجوی نیازمند هستند که تلاش شده تا عمده خدمات کاهش نیازهای افراد مددجو و نیازمند محله باشد.
وی اظهار داشت: اشتغال زایی برای تعداد قابل توجهی از افراد محله با استفاده از ظرفیت خیرین و یا کارگاه های خصوصی و به صورت برون سپاری انجام گرفته است، همچنین کارگاه های کوچک ایجاد شده و همراه با آن آموزش های لازم نیز ارائه شده است.
مدیر پروژه تسهیل گری امین آباد قم با بیان اینکه دستگاه های استان در حوزه مددجویان کمترین خدمات را ارائه داده اند، افزود: مراجعین در دفتر خدمات مشاوره ای لازم را دریافت می کنند و استقبال خوبی از این طرح شده که نشان دهنده اعتماد به دفتر است و برخی که نیازمند مشاوره تخصصی هستند به مراکز مرتبط ارجاع داده می شوند.
وی بیان کرد: خوشبختانه در زمینه طلاق برخی از مراجعه کنندگان به دفتر با ارائه خدمات مشاوره ای، از تصمیم خود مبنی بر طلاق صرف نظر کرده و به زندگی بازگشته اند.
کلوری با اشاره به بالا بودن نرخ اعتیاد در محله افزود: مراجعه کنندگان معمولا با مساله اعتیاد در گیرند که در این زمینه کارگاه هایی با محوریت خانواده برگزار و موجب مقاوم سازی خانواده در بحث اعتیاد شده است.
وی بیان کرد: ۱۱۹ هکتار محدوده هدف دفتر تسهیل گری امین آباد شامل ۲ محله محمد آباد و علی آباد است.
مدیر پروژه تسهیل گری امین آباد قم با بیان اینکه دفاتر تسهیل گری تجربه مداخله و ورود به مناطق حاشیه نشین را دارند، افزود: جامعه هدف این دفتر حدود ۲۵ هزار نفر هستند.
وی بیان کرد: پنج کارشناس در حوزه حقوق، شهرسازی، مددکاری اجتماعی، اقتصاد و کارشناس اجتماعی فعالیت دارند که پس از اکتشاف اجتماع محور و شناسایی مسائل اولویت دار به فعالیت می پردازند.
کلوری ادامه داد: مسائل اولویت دار محله شامل اعتیاد، امنیت، فراوانی بیکاری نابسامانی رسیدگی به مددجویان و مشکلات کالبدی است.
وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای نوجوانان افزود: برای نوجوانان به تشکیل گروه های مختلف اقدام شده برای مثال انجام برنامه های ورزشی، تشکیل هیئت های مذهبی، برگزاری کلاس های آموزشی، ورود در زمینه بازماندگان از تحصیل و تشکیل نمایشگاه با رویکرد پیشگیرانه نسبت به آسیب های اعتیاد از جمله اقدامات انجام گرفته بوده است.

شایان ذکر است دفتر تسهیلگری و توسعه محلی امین آباد قم با مدیریت گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با همکاری استانداری قم فعالیت می کند و اهداف راهبردی توسعه و پایداری اجتماعی، توانمند سازی اجتماع محلی، ارتقای زیست پذیری و کیفیت زندگی، خدمات اجتماع محور(نیازها و مشکلات عمومی)، و تقویت ابعاد پیشگیرانه،‌کنترلی و کاهش آسیبهای اجتماعی را دنبال می کند:

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دفتر تسهیل گری امین آباد قم اعتیاد نوجوانان اشتغال طلاق اجتماع محور

آخرین ویرایش۰۷ مهر ۱۴۰۰

نظر شما :