نویسنده کتاب:

کتاب مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی معرفی شد

۰۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۳ کد : ۳۷۶۳۹ اخبار
تعداد بازدید:۸۶۹
نویسنده کتاب مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی بیان کرد: این کتاب طی آذر ماه سالجاری در ۲۸۰ صفحه به چاپ رسید.
کتاب مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی معرفی شد

علی رضا محمدی فرد در گفتگو با خبرنگار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: کتاب مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی در آذر ماه سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است.
وی گفت: مخاطبان این کتاب فعالان در زمینه مباحث قرآن و علوم انسانی در رشته های مطالعات قرآن، علوم قرآن و حدیث و همچنین رشته هایی از جمله روانشناسی هستند.
نویسنده کتاب مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی در خصوص هویت این کتاب افزود: هویت کتاب فلسفه علمی و روش شناختی است.
وی بیان کرد: در این کتاب مطالعاتی که در قرآن کریم از سوی اندیشمندان علوم قرآنی و علوم اسلامی انجام گرفته است، به عنوان یک منبع علمی برای نظریه پردازی مورد استفاده قرار می گیرد.
محمدی فرد ادامه داد: این مطالعات قرآنی برای اینکه به هدف خود برسند باید به تفسیر موضوعی استاندارد دست یابد، که روش رجوع به قرآن به عنوان یک منبع معرفی برای نظریه پردازی محقق می شود.
پژوهشگر گروه فلسفه علوم انسانی اضافه کرد: در این کتاب ابتدا تفسیر موضوعی استاندارد تعریف و سپس بیان شده که تاکنون در مطالعات قرآنی چه وقایعی رخ داده است و برخی از موارد بررسی و نقاط قوت و ضعف آنها مشخص شده است و برای اینکه این مطالعات را بررسی کنیم نیاز به الگو بود که در این کتاب معرفی شده است.
وی بیان کرد: این کتاب تنها مختص به محققان علوم قرآنی نیست بلکه محققان علوم انسانی نیز می توانند از آن استفاده کنند .
نویسنده کتاب مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی گفت: زمانیکه معیار ها معرفی شد، با کمک آن می توانیم به سمت مطالعات قرآنی حرکت کنیم و در می یابیم که کدامیک استانداردهای نظریه پردازی را دارا هستند.
وی ابراز کرد: در فصل سوم کتاب برخی از مطالعات کلی بومی سازی شده اند.
محمدی فرد گفت: در فصل چهارم به بررسی نقاط ضعف و قوت مطالعات قرآنی موجود پرداخته شده است.
وی اظهار داشت: در فصل پنجم از حاصل معیارهای کلی تولید علم و معیارهای بومی سازی شده، برخی عناصر عام روش شناختی در راستای نظریه پردازی قرآنی و نظریه پردازی دینی در علوم انسانی معرفی شده است.
وی گفت: کتاب مطالعات قرآن و نظریه پردازی در علوم انسانی یکی از پازل های کلان پروژه ای بوده است که در گام دوم به ارائه فلسفه تفسیر موضوعی پرداخته می شود و اکنون نگارش طرح آن آغاز شده است.
این نویسنده با بیان اینکه کتاب در ۲۸۰ صفحه نگارش یافته است، افزود: محققان حوزوی و دانشگاهی که به مباحث علوم دینی ورود پیدا کرده اند، می توانند از این کتاب استفاده کنند.

کد تحریریه : ۱۱۱

کلید واژه ها: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه معرفی کتاب علوم قرآنی علوم انسانی روان‌شناسی

آخرین ویرایش۰۲ بهمن ۱۴۰۰

نظر شما :