رویدادهای علمی:

کرسی علمی ترویجی روش معنی شناسی واژگان کلیدی قرآن و کاربرد‌آن در نظریه پردازی اسلامی

۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۱ کد : ۳۷۳۸۳ نشست‌ها و کرسی‌ها اخبار
تعداد بازدید:۲۴۵۹
ارائه کننده: دکتر علی فتحی
کرسی علمی ترویجی روش معنی شناسی واژگان کلیدی قرآن و کاربرد‌آن در نظریه پردازی اسلامی

کاربرد معناشناسی در مطالعات اسلامی به صورت کلی در دهه های اخیر به ویژه دهۀ اخیر در ضمن همایشها و آثار گوناگون مطرح و بر تاثیر آن در ارتقای روش تفسیر قرآن تاکید می شود. ولی تاکنون الگو و روش کاربردی و متناسب با مطالعات قرآنی ارائه نشده است . بر این اساس کاربرد معناشناسی واژگانی قرآنی در ضمن طرح تفسیر قرآن با قرآن مورد توجه قرار گرفت و بخشی از آن متناسب با نقش معناشناسی واژگانی در تحول علوم انسانی و اسلامی در این کرسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت

معناشناسی واژگانی ساختگرا به عنوان روش ممتاز و تأثیرگذار، نیازمند بازسازی و بازخوانی کامل است. از اینرو بازسازی این روش متناسب با قرآن اهمیت دو چندان دارد. معناشناسی واژگانی ساختگرا بر این مبنا استوار است که همۀ اجزائی که در یک زبان به عنوان معنا وجود دارند، یک رابطۀ شبکه ای با هم دارند که نمیتوان معنای مفاهیم کلیدی را در ساختار زبان جدا از یکدیگر به درستی فهمید. قرآن کریم کتابی است که از این جهت نیز کاملا ممتاز و آیات آن ناظر بر یکدیگر و سخنگوی هم هستند. در این صورت این سوال مطرح میشود که با چه روشی میتوان به صورت روشمندتر به شبکه معنایی مفاهیم کلیدی قرآن و از طریق آن به جهانبینی قرآن دست یافت. و آن را در مطالعات علوم انسانی به کار گرفت.

در این کرسی شیوة دستیابی به حوزه های معنایی قرآن بر اساس یافته های معناشناسی واژگانی ارائه و کاربرد آن را در علوم انسانی بررسی می شود.

کرسی علمی ترویجی روش شناسی واژگان کلیدی قرآن و کاربرد‌آن در نظریه پردازی اسلامی دوشنبه 11 اسفند از ساعت 10 الی 12 در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

 

دکتر علی فتحی

ارائه کننده


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۲۶ اسفند ۱۳۹۹

نظر شما :

سید رضا انوری ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۸
ضمن عرض سلام و خسته نباشید صوت وفیلم جلسه امروز را از کجای سایت بگیریم
پاسخ مدیر سایت ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۴

سلام به شما؛ معمولا بلافاصله بعد از جلسه فایل صوت نشست ها و کرسیها در سایت بارگزاری می شود