تربیت فرزند براساس رویکرد چندبعدی معنوی - قسمت چهارم

دو پرسش اساسی در سبک فرزندپروری مقتدرانه + فیلم

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۵ کد : ۳۷۹۶۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۱۸
در روش فرزندپروری مقتدرانه کافی است والدین به دو پرسش اساسی پاسخ دهند. اول اینکه بدانند چه برنامه‌ای را برای فرزند خود اجرا می‌دهند؟ دوم چرا آن را انجام می‌دهند؟ به‌طور مثال اگر والد از فرزندش می‌خواهد ظرف خالی را به آشپزخانه ببرد، باید در ابتدا بداند که چرا این مسئولیت را برعهده فرزندش می‌گذارد و سپس برای کودک علت و چرایی این درخواست را توضیح دهد.
دو پرسش اساسی در سبک فرزندپروری مقتدرانه + فیلم

مسعود جان‌بزرگی، استاد تمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سلسله جلسات «تربیت فرزند براساس رویکرد درمان معنوی» که به همت ایکنای قم تولید شده است، به مصادیق تربیت معنوی می‌پردازد. در ذیل متن و ویدیوی چهارمین و پنجمین درس ایشان از نظر می‌گذرد:

همان‌طور که پیش از این گفتیم تربیت کودک، کلام زیاد نمی‌خواهد و با مشاهده سیره تربیتی معصومین و نحوه مواجهه آنان با فرزندانشان نیز به این اصل می‌رسیم. حضرات معصومین(ع) برای تربیت فرزندانشان آنقدر مثل ما حرف نمی‌زدند.

اگر والدین در یک بازه زمانی مشخص خود را مورد آزمایش قرار دهند، متوجه این امر خواهند شد که چگونه در مدت زمان کوتاه چندین عبارت متناقض را به ذهن کودک القا می‌کنند. مصداق این موضوع را در یک مادر و فرزند دیدم که به گفته این مادر در مدت زمان ۵ ساعت بیش از ۱۰۰ عبارت متناقض به فرزندش انتقال داده بود. این در حالی است که مغز کودک توان دریافت و تحلیل این حجم از اطلاعات متناقض را ندارد.

در روش فرزندپروری مقتدرانه، والدین کافی است به دو پرسش اساسی در این سبک تربیتی پاسخ بدهند اول اینکه بدانند که چه برنامه‌ای را برای فرزند خود انجام می‌دهند؟ و پرسش دوم این است که چرا آن را انجام می‌دهند؟ به‌طور مثال اگر والد از فرزندش می‌خواهد ظرف خالی را به آشپزخانه ببرد، باید در ابتدا بداند که چرا این مسئولیت را بر عهده فرزندش می‌گذارد و سپس برای کودک علت و چرایی این درخواست را توضیح می دهد. 

اگر والدین بتوانند در سبک تربیتی فرزندپروری مقتدرانه به این دو سؤال اساسی پاسخ بدهند هیچ‌وقت از برنامه ذهنی کودک خارج نمی‌شوند و در تربیت فرزندانشان به سختی نمی‌افتند. همچنین اگر فرزند با چرایی رفتار والدین ارتباط برقرار نکند، با برنامه ذهنی خودش هم ارتباط برقرار نمی‌کند.
 

فیلم گفتگو

.

.

.


 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: تربیت معنوی تربیت فرزند خانواده نوجوان مسعود جان بزرگی ، درمانگری ، روانشناسی ، درمان معنوی ، درمان معنوی خداسو ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، درمان ، معاد تربیت کودک فرزند والدین متناقض فرزندانشان

آخرین ویرایش۲۴ بهمن ۱۴۰۱

نظر شما :