رئیس پژوهشکده علوم اسلامی

یک اثر موفق باید در جامعه نفوذ و مرجعیت علمی پیدا کند

۱۰ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۳ کد : ۳۷۳۱۲ اخبار
تعداد بازدید:۹۹۴
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی،با ابراز خرسندی از راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب و رونمایی از کتاب های برگزیده پژوهشکده ها گفت: روش توزیع دانشی که تولید می شود باید به سمتی برود تنها به سمت تولید کتاب سوق پیدا نکند و به سمت واقعیت علمی جامعه حرکت کند
یک اثر موفق باید در جامعه نفوذ و مرجعیت علمی پیدا کند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه،

دکتر محمد فتحعلی خانی با بیان اینکه در یک سال اخیر 39 عنوان کتاب چاپ اولی داشته اند گفت:  واقعا نمی توان این تعداد را در قالب یک جلسه و فرصت چند دقیقه ای معرفی کرد و ترجیح هرکدام بر دیگری ترجیح بلا مرجح است.

دکتر فتحعلی خانی با بیان اینکه برای تولید یک اثر و کتاب افراد زیادی از ابتدا تا زمانی که به دست مخاطب برسد زحمت می کشند گفت: برخی از این زحمات مخصوصا در بخش فنی و چاپ و اجرای آن کمتر دیده می شود و باید از همین جا از همه دوستانی که در شکل گیری و ایجاد و تحویل یک کتاب تلاش می کنند صمیمانه تشکر کنم و از اینکه در زمان کوتاه نمی توان ازاین نوع تلاشگران نامی ببرم عذر خواهی می کنم.
وی با اشاره به اینکه دست یابی به یک مرجعیت علمی در عصر اطلاعات امر بسیار مهمی است گفت: مرجعیت علمی در سنت  معرفت‌شناختی ما وقتی حاصل می شود که شناخت واقعی حاصل بشود و این واقعیت شناخته شده توسط عالم صورت بگیرد و در نتیجه دیگران به او مراجعه کنند تا بتوانند واقعیت را بشناسند. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که  مرجعیت علمی یک مفهوم اجتماعی هم هست.
این استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید براینکه در عینیت جامعه نقش اجتماعی علم و عالم باید نقش آشکار و روشنی باشد افزود: یعنی در واقعیت زندگی اجتماعی علم نقش آفرینی بکند و البته برای اینکه این امر صورت پذیرد باید علم اظهار و  منتشر و سپس  عملیاتی شود  و در زندگی افراد هم جاری شود.
دکتر فتحعلی خانی با تذکر این مساله که پژوهشگاه تنها در صورت به کار بستن این نکات می تواند مرجعیت علمی پیدا کند گفت: البته باید مرجعیت علمی در عصر اطلاعات باید مطابق با دستاوردهای روز باشد.
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی با تصریح این مطلب که در  عصر اطلاعات، اطلاعات غیر از علم است گفت: اطلاعات آن چیزی هست که تولید شود . اطلاعات عنصر تولیدی است که در اذهان رسوخ می کند و دیدگاه افراد را نسبت به جامعه ،جهان و انسان دگرگون می کند.
دکتر فتحعلی خانی با بیان اینکه در دنیای کنونی اطلاعات براساس منافع خاصی مدیریت و هدایت می شود گفت: ما باید قبول کنیم در چنین جهانی زندگی می کنیم که اطلاعات براساس منافع افراد خاصی تنظیم می شود. یعنی ما در چنین جهانی می خواهیم مرجعیت علمی داشته باشیم. بنابراین اظهار و اعلام دانش که وظیفه عالم است وظیفه ای بس سنگین و مهم است و نمی توان فقط در قالب یک کتاب و آثار پژوهشی بروز پیدا کند.
وی با طرح یک مثال مفهوم  نفوذ در جامعه را تشریح کرد و گفت: یک زعفران کار اگر بسته های تولیدی خود را به مصرف کننده برساند به مرحله انجام کار رسیده است اما رضایت واقعی زمانی حاصل می شود که این تولید کننده ببیند محصولات او در بسیاری از فروشگاه ها و خانه ها نفوذ کرده و مردم از این زعفران با رضایت کامل استفاده می کنند و در واقع برند و نام زعفران تولیدی مرجعیت پیدا کرده است و مرجعیت علمی هم باید به همین شکل حاصل شود و صرف تولید یک اثر پژوهشی نمیتواند به شخص حقیقی و حقوقی مرجعیت علمی بدهد.  

دکتر فتحعلی خانی در ادامه با بیان اینکه پژوهشکده علوم اسلامی مرکب از گروه های قرآن پژوهی، تاریخ اسلام، حقوق و فقه اجتماعی و فلسفه و کلام است گفت: این گروه ها بیشترین و عمیق ترین ارتباط را با دانش های اجتماعی دارند ولیکن در روایت انگلیسی و آمریکایی دانش اجتماعی یک جوری پنهان و انکار می شود و عبارت است از ارتباط تنگاتنگ و ناگسستنی علوم متافیزیک با جهان بینی و ارزش ها است. به هر روی پژوهشکده علوم اسلامی با بخش جهان بینی و ارزش ها در ارتباط می باشد
وی با ابراز خرسندی از راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب و رونمایی از کتاب های برگزیده پژوهشکده ها گفت: روش توزیع دانشی که تولید می شود باید به سمتی برود که تنها به سمت تولید کتاب سوق پیدا نکند و به سمت واقعیت علمی جامعه حرکت کند.
رئیس پژوهشکده علوم اسلامی از افزایش تعداد رونمایی های اختصاصی کتاب های تازه منتشر شده دفاع کرد و گفت: این کار علاوه بر ایجاد و افزایش انگیزه در تولید کنندگان اثر سبب می شود تا مزایا و ویژگی های اثر تولید شده نسبت به آثار گذشته و مشابه هم مشخص شود.
کتاب های معرفی شده در مراسم رونمایی و افتتاح فروشگاه اینترنتی کتاب به شرح زیر است:

  1. دیوانسالاری عصر صفوی
  2. تاریخ اسلام 2 جلد اول
  3. تاریخ اسلام 2 - جلد دوم
  4. تاریخ اسلام (1) سیره رسول خدا(ص)
  5. تاریخ نگاری محلی ایران در دوره اسلامی از سقوط عباسیان تا پایان صفویان
  6. تاریخ اجتماعی شیعیان مفاهیم و کلیات
  7. فلسفه تحلیلی تاریخ مبانی فلسفی دانش تاریخی
  8. اقلیتهای دینی در عصر صفوی
  9. منبع شناسی قرمطیان با تاکید بر قرامطه بحرین ( حکومت ابوسعیدگناوه ای و فرزندانش)
  10. فلسفه تحلیلی تاریخ ( تحلیل فلسفی معرفت های تاریخی)
  11. سیری در تاریخ تمدن اسلام و ایران
  12. منابع تاریخ تشیع
  13. اخبار (مدنی) سیره نبوی در صحیحین و متون تاریخی سه قرن نخست هجری
  14. پویش و رویش تعاملی زیدیه نخستین
  15. حقوق بین المللی کیفری
  16. حقوق اساسی 1
  17. حقوق خانواده در جمهوری اسلامی ایران
  18. حقوق مالیه عمومی
  19. حقوق اساسی 3
  20. ادله اثبات در دعاوی حقوقی و کیفری
  21. درباره حقوق
  22. تفسیر ساختاری قرآن کریم
  23. روش ها و شیوه های تدبر در قرآن
  24. مهارت های آموزش و ترویج قرآن
  25. علوم قرآنی 1 (وحی ، نزول)
  26. زبان قرآن
  27. درسنامه کاربرد علوم بلاغی در تفسیر
  28. معنا شناسی 1
  29. فلسفه و تاریخچه دانش علوم قرآنی
  30. جریان شناسی مطالعات قرآنی معاصر
  31. کتاب شناسی و ماخذ شناسی علوم اسلامی با تکیه بر مطالعات قرآن و حدیث
  32. تفسیر امامیه در پژوهش های خاور شناسان
  33. نقش پیش دانسته ها و علایق مفسر در تفسیر قرآن
  34. درآمدی براعتبارسنجی روایات تفسیری
  35. اصول و مقدمات تفسیر
  36. تاریخ تفسیر قرآن جلد دوم
  37. اسرار آیات به روایت ابن سینا
  38. بهجت و سعادت به روایت ابن سینا
  39. انقلاب جنسی و نهضت خودمهارگری در غرب

کلید واژه ها: پژوهشکده علوم اسلامی دکتر محمد فتحعلیخانی تازه های نشر کتاب درسی

آخرین ویرایش۱۳ دی ۱۳۹۹

نظر شما :