آرشیو اخبار

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی: معرفی کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا»

براساس پژوهش انجام شده در کتاب «تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا»، گفتمان تاریخی واقعه کربلا، نه تنها یگانه گفتمان موجود در میان آثار متنوع نگاشته شده در باره واقعه کربلا نبوده؛‌ بلکه به تدریخ اهمیت آن نیز کاهش یافته است. این سیر نزولی، به برجسته شدن گفتمان های دیگری انجامیده که یا رویکرد تاریخی آن در درجه دوم اهمیت قرار داشته یا جز طرحی کم رنگ از تاریخ ندارند. نتیجه این تاریخ گریزی، کمرنگ شدن یا مغفول ماندن بعد سیاسی ـ اجتماعی واقعه کربلا و برجسته شدن بعد عاطفی و ماورائی آن بود که به تدریج بر طرز تلقی نخبگان و به تبع آن توده ها، تأثیرات پایداری برجای گذاشت.

ادامه مطلب

برگزاری اولین جلسه شورای هماهنگی پژوهشگاه برای شرکت مؤثر در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور

پنج شنبه هفته گذشته، 23 مهرماه با دعوت معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اولین جلسه شورای هماهنگی پژوهشگاه به منظور بررسی چگونگی حضور پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری کشور که از 23 تا 26 آذر ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود؛ در دفتر معاونت توسعه مدیریت و منابع برگزار شد.

ادامه مطلب

کتاب«حیات علمی و فرهنگی شیعیان امامیه» منتشر شد

سابقه تفکر عقلانی در اسلام و میان مسلمانان را تا صدر اسلام می توان از متون و منابع مقدس اسلام همچون قرآن و نهج البلاغه پی گرفت و اساساً این متون مقدس بیشترین نقش را در تشکیل یک مکتب فکری و خاص در میان مسلمانان داشته اند. پس از غلبه عنصر ایرانی و بر انداختن حکومت اموی و تشکیل دولت عباسی، نفوذ ملل غیر عرب در دستگاه خلفا شروع و توجه به علوم نیز آغاز شد. ابن خلدون می گوید که از امور غریب یکی این است که حاملان علم در اسلام غالباً‌ از عجم بودند؛ خواه در علوم شرع و خواه در علوم عقلی و اگر کسانی ازآنها یافت شوند که از حیث نژاد عربند، از لحاظ زبان، مهد تربیت، مشایخ و استادان عجمی هستند.

ادامه مطلب
نشست غدیر از نگاه اهل سنت

نشست غدیر از نگاه اهل سنت

غدیر در نگاه اهل سنت ؛ بسیاری از علمای اهل سنت در قرون نخستین به اصل واقعه غدیر را نقل کرده اند که این مساله در اثبات اصل واقعه غدیر به عنوان یک مقوله تاریخ حائز اهمیت است . غدیر ارتباط مستقیم با انتصاب امیر مومنان و نص بر امات آن حضرت دارد که این مساله باید تبین شود.

ادامه مطلب
پیش همایش بین المللی قرآن و  امام خمینی (ره): امام خمینی (ره) و نظریه روح معنا در تفسیر قرآن

پیش همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (ره): امام خمینی (ره) و نظریه روح معنا در تفسیر قرآن

- پشتیبانی علمی از همایش بین المللی قرآن و امام خمینی حسب پیشنهاد معاونت فرهنگی وزارت علوم به عنوان پیش همایش - دانش افزایی محققان و دانشجویان رشته علوم قرآنی - واکاوی یکی از مسایل مهم در حوزه زبان قرآن و تفسیر پشتیبانی علمی از همایش بین المللی قرآن و امام خمینی حسب پیشنهاد معاونت فرهنگی وزارت علوم به عنوان پیش همایش دانش افزایی محققان و دانشجویان رشته علوم قرآنی واکاوی یکی از مسایل مهم در حوزه زبان قرآن و تفسیر

ادامه مطلب